Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ στα Ιωάννινα: «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή»

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων
Το Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων
Εξωτερική άποψη του Μουσείου Αργυροτεχνίας
Εξωτερική άποψη του Μουσείου Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Ευαγγέλιο (1650-1680), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή και εγχάρακτη διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων) <br />
<p style=

" width="645" height="400" />
Ευαγγέλιο (1650-1680), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή και εγχάρακτη διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)

" data-source="">
Ευαγγέλιο του Α. Τζημούρη (1818), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή διακόσμηση, σαβάτι  (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Ευαγγέλιο του Α. Τζημούρη (1818), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή διακόσμηση, σαβάτι  (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Ριπίδια - εξαπτέρυγα (1881), ασήμι, εγχάρακτη και φουσκωτή διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Ριπίδια - εξαπτέρυγα (1881), ασήμι, εγχάρακτη και φουσκωτή διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Σταυρός λιτανείας (1881), ασήμι, σαβάτι (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Σταυρός λιτανείας (1881), ασήμι, σαβάτι (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Άγιο Ποτήριο (1672), ασήμι, εγχάρακτη διακόσμηση, σαβάτι (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Άγιο Ποτήριο (1672), ασήμι, εγχάρακτη διακόσμηση, σαβάτι (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Ευαγγέλιο (τέλη 18ου αιώνα), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή, εγχάρακτη και διάτρητη διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
<p style=

" width="645" height="400" />
Ευαγγέλιο (τέλη 18ου αιώνα), ασήμι με επιχρύσωση, φουσκωτή, εγχάρακτη και διάτρητη διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)

" data-source="">
Σταυρός αγιασμού (1740-1760), ασήμι, ξύλο, συρματερή διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
Σταυρός αγιασμού (1740-1760), ασήμι, ξύλο, συρματερή διακόσμηση (Ι. Μ. Ιωαννίνων)
14 φωτογραφίες
Φωτό:

Η Ιερά Μητρόπολη Ιωαννίνων, ο Δήμος Ιωαννιτών και το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) συνδιοργανώνουν την περιοδική έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή», με σπάνια έργα εκκλησιαστικής αργυροχοΐας, στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στην πόλη των Ιωαννίνων.

Η έκθεση, που θα εγκαινιαστεί την Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου και ώρα 18:00, αποτελεί συνέχεια της ιδιαίτερα επιτυχημένης έκθεσης «Η τέχνη του ασημιού των Ιωαννίνων», η οποία φιλοξενήθηκε στο Μουσείο «Νέα Ιερουσαλήμ» της Μόσχας, στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας 2016.

Από τα έργα που «ταξίδεψαν» στη Μόσχα, στο Μουσείο Αργυροτεχνίας έχουν επιλεγεί να παρουσιαστούν λαμπρά δείγματα της ηπειρώτικης εκκλησιαστικής τέχνης, οι εξαιρετικές λεπτομέρειες των οποίων ενέπνευσαν τη μουσειολογική προσέγγιση της νέας έκθεσης, που την επιμελήθηκε το ΠΙΟΠ.

Τα έργα της έκθεσης «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή», που  χρονολογούνται από το 17ο αιώνα έως σήμερα, προβάλλονται σε δύο επίπεδα, ώστε να ευνοούν πολλαπλές αναγνώσεις από το κοινό, ειδικό και μη.

Η οριζόντια ανάπτυξη των ιερών κειμηλίων σε ενότητες, που ξεκινούν από το «Εν αρχή ην ο Λόγος» και καταλήγουν στο «Φως ιλαρόν», παραπέμπει υπαινικτικά στην πορεία από τη Γέννηση στην Ανάσταση και την αιώνια ζωή. 

Παράλληλα, στο εσωτερικό κάθε ενότητας, και σε άμεσο διάλογο με τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου, γίνεται ειδική αναφορά στην εξέλιξη της ηπειρώτικης αργυροτεχνίας, στους επώνυμους τεχνίτες και τους μεγάλους δωρητές. Η έκθεση ολοκληρώνεται με αναφορά στη νεότερη και σύγχρονη παραγωγή.

Σημειώνεται ότι μοναδικά εκθέματα, όπως το επιχρυσωμένο Ευαγγέλιο του Χριστόδουλου Πανταζή, το Ιερό Ποτήριο με την υπογραφή του Αναστάσιου Σουγδουρή ή ο ενυπόγραφος Σταυρός του Αθανάσιου Τζημούρη, παρουσιάζονται πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό.

Τα αντικείμενα της έκθεσης προέρχονται από τις συλλογές της Ιεράς Μητρόπολης Ιωαννίνων, της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, καθώς και από τις ιδιωτικές συλλογές των Αδελφών Βαρζώκα, Λεοντάρη Ζήδρου, Κωνσταντίνου Ιωαννίδη, Χρυσόστομου Καρυοφύλλη, Αλέξανδρου Τζομάκα, Ηλία Φαίδωνα, Ευάγγελου Χρήστου.  

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος δήλωσε τα εξής αναφορικά με την εν λόγω έκθεση: «Η Αγία μας Εκκλησία, επιθυμώντας να πληροφορεί τον όλο άνθρωπο με τα πνευματικά μηνύματα της διδασκαλίας του Χριστού και θέλοντας να ενεργοποιήσει κάθε καλό στοιχείο του ανθρώπου προς δοξολογία του Θεού, να αναδείξει κάθε τάλαντό του με τρόπο που να οικοδομεί τον ίδιο και το περιβάλλον του, υπηρετώντας την έκφραση της πνευματικής ομορφιάς, διατηρώντας και εμπλουτίζοντας την ευκοσμία της δημιουργίας, συνέβαλε στην εκδήλωση και ανάπτυξη των ιερών τεχνών. Στα Ιωάννινα, μεταξύ αυτών των τεχνών, ξεχώρισε η ασημουργία, η οποία ιδιαιτέρως απετέλεσε και συνεχίζει να είναι μια έντεχνη δοξολογική έκφραση μέσα στη λειτουργία και τη ζωή της Εκκλησίας. Πρόκειται για έργα απαράμιλλης τέχνης ιερής, που κοσμούν Ιερούς Ναούς και λειτουργικά σκεύη, που μαρτυρούν μια σπουδαία έντεχνη αποτύπωση της λαϊκής ευσέβειας και υψηλές πνευματικές αναβάσεις, με άρτιες τεχνικές εκτελέσεις, που έκαναν και κάνουν τα Ιωάννινα ξακουστά και υπερήφανα σε όλο τον κόσμο».

Ο δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας, δήλωσε τα ακόλουθα: «Από την πρώτη στιγμή ο Δήμος Ιωαννιτών, ανοιχτά και ξεκάθαρα, διατύπωσε τη θέση ότι το νέο Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ αναβαθμίζει το πολιτιστικό προϊόν του τόπου και δημιουργεί μια ιδιαίτερη υπεραξία στον ποιοτικό τουριστικό προορισμό "Ιωάννινα". Με την παρούσα συνδιοργάνωση, η Δημοτική Αρχή στηρίζει έμπρακτα τη λειτουργία του Μουσείου και ταυτόχρονα αναδεικνύει, ακόμη μια φορά, τη στρατηγική πολιτική της επιλογή, ότι ο τόπος θα αναπτυχθεί μέσα από δημιουργικές συνεργασίες».

Από τη δική της πλευρά, η πρόεδρος του ΠΙΟΠ, Σοφία Στάικου, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Τα Μουσεία του Δικτύου ΠΙΟΠ, με τις υποδομές που διαθέτουν και τη συσσωρευμένη γνώση που συγκεντρώνουν, μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη στήριξη των τοπικών κοινωνιών και της οικονομίας τους, να προσφέρουν κίνητρα για την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού. Η έκθεση αυτή, που προβάλλει εκκλησιαστικά αντικείμενα μοναδικής τέχνης και τεχνικής, αποτελεί ολοκληρωμένο παράδειγμα  συνεργασίας μεταξύ τοπικών αρχών και ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Εύχομαι να αποτελέσει οδηγό για παρόμοιες δραστηριότητες σε όλη την επικράτεια».

Η έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων, θα διαρκέσει από τις 22 Δεκεμβρίου 2016 έως τις 31 Μαρτίου 2017.

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ

ΠΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

Τίτλος*
Γράψτε το σχόλιό σας*
Ονομα που θα εμφανιστεί στο σχόλιό σας
E-mail
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά

Γράψτε το κείμενο όπως το διαβάζετε παρακάτω:
Αν το κείμενο δεν είναι ευδιάκριτο, πατήστε εδώ να δημιουργηθεί νέο κείμενο.