ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΣΕ 4'
Κάθε χωριό και μια ιστορία: Η Χίος είναι το νησί – έκπληξη

Μια επίσκεψη στη Χίο, δεν είναι ποτέ αρκετή. Το νησί είναι γεμάτο αξιοθέατα και παραδόσεις για να ανακαλύψετε ακόμη και τους χειμερινούς μήνες. Κάθε διαδρομή, κάθε χωριό έχει τη δική του ιστορία.

Οι σκέψεις είναι πολλές όταν σκέφτομαι την εξόρμηση μας στη Χίο. Από κάθε χωριό έφευγα με λίγη έμπνευση περισσότερη κάθε φορά: Τα υπέροχα μονοπάτια, η περιήγησή στα χωριά, τα μουσεία, οι ζεστοί άνθρωποι, το καλό φαγητό, τα μαγευτικά τοπία του βουνού και της θάλασσας.

Για το Πυργί και τα Μεστά ήμουν κάπως προετοιμασμένη. Οι εντυπωσιακές εικόνες που περίμενα να αντικρίσω με επιβεβαίωσαν και με το παραπάνω. Το Πυργί, αποτελεί ένα από τα ωραιότερα αξιοθέατα του νησιού. Τα σωζόμενα ξυστά του Πυργίου, η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, η τρίκλιτη βασιλική αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου στην πλατεία του χωριού, το καθιστούν μοναδικό. Και φυσικά, τα μαγευτικά Μεστά – ένα διατηρητέο μνημείο – που θα αισθανθείτε ότι βρίσκεστε σε κάστρο.

Κάθε χωριό, μια ιστορία

Αυγώνυμα

Ο κύριος Γιώργος Μισσετζής στα Αυγώνυμα Spitakia

Μετά από μια υπέροχη διαμονή στα πετρόχτιστα σπιτάκια στα Αυγώνυμα, ο κύριος Γιώργος μας προσφέρει ένα δυναμωτικό πρωινό για να συνεχίσουμε την εξόρμησή μας στο νησί.

Είναι πρωί και τα πετρόχτιστα σοκάκια του  χωριού λούζονται με το φως του ηλίου. Μόλις έχουμε τελειώσει το πρωινό και είμαστε έτοιμοι για αναχώρηση, όταν συναντάμε την κυρία Μαρκέλλα, η οποία κατάγεται από το χωριό. Μας αφηγείται ιστορίες από τα παιδικά της χρόνια στο χωριό, τις δουλειές που έκαναν στα χωράφια και τα μελίσσια.

Η κυρία Μαρκέλλα στα Αυγώνυμα

«Όταν παντρεύτηκα και έκανα τις κόρες μου, πήγαμε στη χώρα για να πάνε τα παιδιά σχολείο. Όμως ερχόμαστε συχνά στο χωριό. Εδώ το χωριό ήταν γλυκό. Σαν φύγαμε η κόρη μου η μεγάλη ήταν τεσσάρων χρονών και πάντα τα παιδιά λαχταρούσαν το χωριό. Σαββατοκύριακα, γιορτές είμαστε πάντα εδώ. Εμένα μου αρέσει εδώ. Εδώ αξίζει να κάτσεις παραπάνω για να πάρεις τον αέρα σου».

Ανάβατος

Αφήνοντας πίσω τα όμορφα Αυγώνυμα, επόμενη στάση είναι ο εντυπωσιακός οικισμός Ανάβατος. Το μεσαιωνικό χωριό είναι έρημο και η περιήγησή μας είναι ιδιαίτερα κινηματογραφική. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το Βραχόσπιτο της Τέχνης. Το εξωτερικό του σπιτιού είναι όλο ζωγραφιστό από την εικαστικό Μαρία Σαρρή και θυμίζει κάτι από παραμύθι.

Το βραχόσπιτο της τέχνης, Ανάβατος

Το χωριό έχει μόνο μία μόνιμη κάτοικο το χειμώνα, την οποία είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε. Η κυρία Σμαράγδα ζει τα τελευταία 30 χρόνια στον Ανάβατο και μας συστήθηκε ως «πολίτης του κόσμου» όταν ξεκινήσαμε τις ερωτήσεις για το πώς αποφάσισε να ζήσει μόνη της εδώ.

«Μου αρέσει που είμαι μόνη, ερχόμουν από μικρή εδώ με τους γονείς μου». Και τι κάνετε όλη μέρα εδώ; Αναρωτιέμαι. «Ώρες να έχεις εδώ. Το πρωί, 2-3 ώρες, ποτίζω τα λουλούδια μου. Μετά ταΐζω τα ζωάκια μου. Το απόγευμα ακούω μουσική και βλέπω τηλεόραση. Έχω 3.000 δίσκους και 4.000 cd». Η αγαπημένη της μουσική είναι η τζαζ.

Η κυρία Σμαράγδα στον Ανάβατο

Πίσω από τις κοφτές προτάσεις της, καταλαβαίνεις ότι μιλάς με έναν ταπεινό άνθρωπο με πλούσιο παρελθόν, που απολαμβάνει την ηρεμία του. Σαν πας στον Ανάβατο, αν τη συναντήσεις, θα έχεις έναν παραπάνω λόγο να σου μείνει αξέχαστο το χωριό.

Βολισσός

Την επόμενη μέρα, επισκεφθήκαμε τη Βολισσό. Χαρακτηριστικό του χωριού αποτελεί το μεσαιωνικό κάστρο που δεσπόζει στην κορυφή του λόφου. Κατά την περιήγησή σας στα σοκάκια θα συναντήσετε ζωγραφισμένα παραθυρόφυλλα και πόρτες που σίγουρα θα κερδίσουν λίγα κλικ σας. Το χωριό είναι αμφιθεατρικά χτισμένο και αξίζει να περπατήσετε από την πλατεία έως το κάστρο για να απολαύσετε εντυπωσιακή θέα.

Η πρώτη μας στάση όταν φτάσαμε στο χωριό, ήταν σε ένα «ζωντανό αξιοθέατο». Ο παραδοσιακός ξυλόφουρνος της Βολισσού κάνει αισθητή την παρουσία του πρώτα από τη μυρωδιά. Κατηφορίζοντας στα πλατιά σκαλιά, η μυρωδιά γίνεται ακόμη πιο έντονη. Εκεί, ο φούρνος είναι γεμάτος ψωμί και παξιμάδια.

Ο κύριος Άρης Ζαφειρόπουλος στον ξυλόφουρνο της Βολισσού

Ο κύριος Άρης Ζαφειρόπουλος, ιδιοκτήτης του φούρνου μας αφηγείται την ιστορία του φούρνου και την καθημερινότητα του ως φούρναρης. Το ψωμί είναι γνωστό σε όλη τη Χίο και μόλις το δοκιμάζω, ζεστό – ζεστό, αντιλαμβάνομαι το γιατί.

Διαβάστε επίσης στο ΔΙΑΚΟΠΕΣ | Η πεζοπορία ως μια διαδικασία αυτογνωσίας μέσα από τα μονοπάτια της Χίου

Λεπτόποδα: Μια μικρή έκπληξη στη βόρεια Χίο

Ακολουθήστε το diakopes.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΝΕΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ
Diakopes Magazine

100 Ιεροι τοποι της Ορθοδοξιας στην Ελλαδα, τους οποιους αξιζει να επισκεφθειτε τουλαχιστον μια φορα στη ζωη σας